mandag den 13. september 2010

pandaer

hej alle i dyre elskere


nu vil jeg fortælle noget om pandaer der er nok ret mange der ved at de er en af de mest truede dyrearter og de er ved at uddø og grunden er fordi at vi mennesker ødelægger deres levesteder nu har man lavet pandareservater så der ikke er flere som vil dræbe pandaer for deres pels er meget værd. pandaen lever der ved bjergene for der er der bambus og der er ikke mennesker der bor der nu fortæller jeg lidt om den store panda : pandaen er faktisk egnet til at spise kød men fordi at de har en tung krop og korte ben og meget doven så derfor har de ikke lyst til at jage de spiser måske kun nogle døde dyr eller nogen små dyr men for det meste spiser den bambus som der er masser af pandaer har 5 fingre og en tommelfinger så den har 6 fingre den ekstra finger er til at gribe fast i bambussen så den bedre kan spise den pandaen bruger næsten hele døgnet på at spise og sove jeg tror den bruger 14 timer for at spise bambus for i bambus er der ikke så meget nærring og pandaer er ikke egnet til at spise bambus for den kan kun få 20% af nærringen mens andre dyr kan få 80% af nærringen så derfor skal pandaen bruge meget tid på at spise bambus for at få nok nærring pandaer lever mest alene undtagen ved parringstiden pandaer er sorte ved øjnene fordi at den kan true de andre dyr med deres øjne for så ser deres øjne meget store ud også bliver de andre dyr bange pandaer laver duftspor for at vise at det er deres område og når du dufter til duftsporet så kan de faktisk dufte om det er en han eller en hun og om hunnen er klar til parring så pandaer har en god lugtesans når en pandaunge bliver født er den måske kun 1,5 kg hunnen beskytter dens unge når den måske bliver 1-2 år og nogen mindre og det gør den fordi at der er mange rovdyr som spiser deres unger og de gamle og syge pandaer men de raske voksne pandaer er for store så derfor er de bange for at angribe dem en panda kan blive op til 20-25 år nu har jeg ikke så meget at skrive om næste gang skriver jeg om et andet dyr


knus og kram
mia

2 kommentarer:

  1. hej Mia
    der er jo pandaer på panfu
    så det er digligt at få lidt at vide om dem
    og hold op hvor hved du meget om pandaen
    hvor har du lært alt det henne
    du er alt for klog

    Panda Kram
    Sarajf
    Ps. det er godt du støtter dyrende

    SvarSlet
  2. hej sarajf
    ihh tak jeg har læst bøger om pandaer så nu har jeg skrevet om dem og jeg er glad for at i lære noget for jeg håber nemlig ikke at jeg har læst alle de bøger for ingenting

    knus og kram
    mia

    SvarSlet